CULTUURBESCHOUWING
VERHALEN VOOR HET VAK CULTUURBESCHOUWING
In het Steinerleerplan wordt normaliter het volgende schema gehanteerd:
1e klas: Sprookjes
2e klas: Fabels en heiligenlegenden
3e klas: Bijbelverhalen (Oude Testament)
4e klas: Noordse en Germaanse mythologie
5e klas: Indische, Mesopotamische, Perzische, Egyptische en Griekse mythologie
6e klas: Romeinse en middeleeuwse verhalen.
Ligt deze indeling voor eeuwig vast of mag ervan afgeweken worden?
1. Steiner was zelf niet eenduidig over welke verhalen in welke klas aan bod moesten komen. In zijn lijst ontbreken ook heel wat vertelmogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de verhalen uit de
wereldliteratuur en de plaatsgebonden legenden.
2. Het leerplan is een richtlijn, geen wet. Als de verhalen in de loop van de lagere school aan bod komen is het leerplan gevolgd. De opdeling per klas moet niet restrictief gevolgd. Je moet wel rekening houden met de leeftijd en de ontwikkeling van de kinderen. Zo vertel je geen Griekse mythologie in de eerste klas en vertel je niet uitsluitend sprookjes in een zesde klas.
3. Steiner heeft nooit aangegeven dat er in de 2e klas heiligenlegenden moeten verteld worden. Het feit dat er desondanks in het leerplan staat dat de 2e klas heiligenlegenden krijgt, is te wijten aan de vermenging van het vrij christelijk uur (godsdienstuur) met de verhalenstof. In het vrij christelijk uur zaten kinderen uit de 1e, 2e en 3e klas samen. In deze godsdienstlessen mochten dan heiligenlegendes verteld worden.
4. In een lagere school met 2 combinatieklassen kan je bijvoorbeeld volgend schema hanteren:
1e, 2e en 3e klas samen: sprookjes, fabels, sagen, legenden en Bijbelverhalen uit het Oude Testament.
4e, 5e en 6e klas samen: Noordse, Germaanse, Indische, Mesopotamische, Egyptische en Griekse mythologie en Romeinse en middeleeuwse verhalen.
Maar:
De Bijbelverhalen zijn niet zo geschikt voor de eerste drie leerjaren van de lagere school. Bijbelverhalen sluiten veel beter aan bij de mythologische verhalen die in klassen 4 - 5 - 6 aan bod komen.
De verhalenstof wordt gespreid over 3 schooljaren. In combinatieklas 1-2-3 zou je het ene jaar sprookjes kunnen vertellen, het tweede jaar fabels en legenden en het derde
jaar Bijbelverhalen. Maar dat is geen optie. Je moet dus elk schooljaar een keuze maken uit de drie verhalencycli, wat tot versnippering leidt.
In de combinatieklas 4-5-6 kan je wél elk jaar een andere reeks verhalen nemen en zo in de loop van 3 schooljaren alles aan
bod laten komen.
5. In een lagere school met 3 combinatieklassen kan je bijvoorbeeld volgend schema aanhouden:
1e en 2e klas samen: sprookjes, fabels en heiligenlegenden
3e en 4e klas samen: Bijbelverhalen
5e en 6e klas samen: Noordse, Germaanse, Indische, Mesopotamische, Egyptische en
Griekse mythologie en Romeinse en middeleeuwse verhalen.
Dit is een heel geschikte oplossing voor combinatieklassen 3-4 en 5-6.
In een combinatieklas 1-2 kan het een goede oplossing zijn als de sprookjes en de heiligenlegenden verteld worden in de verteluren en de fabels in bijvoorbeeld taalperiodes aan bod komen.
Pedagogisch gezien is dit ook de beste oplossing omdat de inhoud van de verhalen het best met de leeftijd van de kinderen overeenkomt.
Een nadeel is dat 3e en 4e klas twee schooljaren lang verhalen krijgen uit de Bijbel: er zijn niet genoeg geschikte Bijbelverhalen daarvoor. Voor deze groep moeten er andere verhalen toegevoegd worden. Die verhalen komen dan uit plaatsgebonden legenden en uit de wereldliteratuur. Zie de lijst van verhalen verderop.
Waarom geen verhalen uit de Noordse en Germaanse mythologie voor deze groep? Omdat deze verhalen niet geschikt zijn voor kinderen van een 3e klas.
De verhalenstof voor 5e en 6e klas is zéér uitgebreid en dwingt tot het maken van een keuze uit het aanbod. Zie de lijst van verhalen verderop.
6. In een lagere school met 2 combinatieklassen kan het voorgaande schema gehanteerd worden als de verteluren in de twee combinatieklassen op hetzelfde uur gehouden worden. De kinderen van 3e en 4e klas komen dan samen in een aparte vertelruimte of –hoek. Een 3e verteller is dan ook noodzakelijk (extra leerkracht of ouder). Dit is de meest wenselijke oplossing, zowel praktisch als pedagogisch.
Een andere oplossing is om tijdens de middagpauze te vertellen. Dan kan 1 leerkracht op de speelplaats blijven, terwijl de andere vertelt aan een groep van 2 klassen (3+4 of 5+6). Het nadeel is dat niet alle kinderen dan samen spelen.
Het ideale vertelschema ziet er dan zo uit:
1 + 2: sprookjes en heiligenlegenden in het verteluur. Fabels in taalperioden.
3 + 4: Bijbelverhalen, legenden en wereldliteratuur.
5 + 6: Noordse, Germaanse, Indische, Mesopotamische, Egyptische en Griekse mythologie en Romeinse en middeleeuwse verhalen.
Dit vertelschema kan in alle scholen - ook als er geen combinatieklassen zijn - gehanteerd worden en is zelfs gunstiger dan het vertellen per afzonderlijke klas.
LIJST VAN VERHALEN
Er kunnen in de loop van een schooljaar ongeveer 60 verhalen verteld worden. Sommige verhalen kunnen over 2 of meer verteluren gespreid worden.
1e en 2e LEERJAAR
De verhalen spreiden over 2 schooljaren
Sprookjes van Grimm
Het kindje van Maria
De wolf en de zeven geitjes
De trouwe Johannes
De goede ruil
De wonderlijke speelman
De twaalf broeders
De jongen die op reis ging om het griezelen te leren (kan ook in 3e-4e klas)
Broertje en zusje
Raponsje
De drie spinsters
De drie mannetjes in het bos
Hans en Grietje
De witte slang
De drie slangenbladeren
Van de visser en zijn vrouw
Het dappere snijdertje
Assepoester
Het raadsel
De zeven raven
Vrouw Holle
Roodkapje
De Bremer standsmuzikanten
De drie gouden haren van de duivel
Het meisje zonder handen
De drie talen
Tafeltje dek je, ezeltje strek je
Klein Duimpje
De dood als peter
De kaboutertjes
De roverbruidegom
Vleerkens vogel
Klein Duimpje de wereld in
Van de wakelboom
De oude sultan
De peetoom
De zes zwanen
Bontepels
De twaalf jagers
De gauwdief en zijn meester
Jorinde en Joringel
De drie gelukskinderen
Met z’n zessen de wereld door
Doornroosje
Vondevogel
Koning Merelbaard (Lijsterbaard)
Sneeuwwitje
De ransel, het hoedje en het hoorntje
Repelsteeltje
Roland
De gouden vogel
De hond en de mus
Jan en Grietje
De twee broeders (in 2 of 3 afleveringen vertellen)
Boertjes
De bijenkoningin
De drie veren
De gouden gans
De anjelier
Slimme grietje
De dood van het hennetje
Vrolijke Frans
Jan de tuitelaar
De gouden kinderen
De arme en de rijke
Het zingende springende leeuwerikje
De jonge reus
Het aardmannetje
De raaf
Het slimme boerenmeisje
De oude Hildebrand
De koning van de gouden berg
De drie vogeltjes
De ganzenhoedster
Het levenswater
De geest in de fles
De broer van de duivel
De bereman
Het winterkoninkje en de beer
Dokter alwetend
De zoete pap
De wijze lieden
Speelhans
De twee zwervers
De arme molenaarsknecht en het katje
De jood in de doornstruik
Hans mijn egel
De geleerde jager
De beide koningskinderen
Het blauwe licht
De zeven Zwaben
Het snuggere snijdertje
De toversla
Het oudje in het bos
De drie gebroeders
De prins die nergens bang voor was
De duivel en zijn grootmoeder
De trouwe Ferdinand en de ontrouwe Ferdinand
De ijzeren kachel
De luie spinster
De drie arbeiders
Eenoogje, tweeoogje, drieoogje
De mooie pieternelletje en pief paf polleken
De stukgedanste schoentjes
De vier volleerde broers
De witte bruid en de zwarte bruid
De zes dienaars
De wilde man
Het lammetje en het visje
De drie zwarte prinsessen
Sesam, open u
Het ezeltje
De raap
De sterrendaalder
De vogel Grijp
Sneeuwwitje en Rozerood
De glazen kist
Het winterkoninkje
Sterke Hans
Meester Priem
Het ganzenhoedstertje bij de bron
De waternimf
De geschenken van de aardmannetjes
De reus en de kleermaker
De arme jongen in het graf
De ware bruid
De haas en de egel
Het boshuis
De klos, de schietspoel en de naald
De zeeslak
De meesterdief
De trommelslager
De grafheuvel
De oude Rinkrank
De kristallen bol
Jonkvrouw Maleen
De laarzen van buffelleer
Sprookjes van moeder de gans (een selectie eruit)
Andere sprookjes (een selectie maken bv uit Vlaamse sprookjes, Engelse sprookjes, Russische sprookjes enz.)
Sprookjes van Arthur Rackham
Jan en de bonenstengel
Sprookjes van Andersen (een beperkte keuze uit de lijst)
Fabels van Aesopus (cfr de la Fontaine, maar zonder zedenles op het eind van het verhaal)
Heiligenlegenden:
Michaël en Lucifer
Franciscus (verschillende verhalen)
Sint-Maarten
Sinterklaas (verschillende legenden)
Christuslegenden (Selma Lagerlöf) (verschillende verhalen)
Driekoningen
Hiëronymus
Joris
Christoffel (Christoforus)
Sint-Jan de Doper (verschillende verhalen)
Hubertus
Antonius
3e en 4e LEERJAAR
De verhalen spreiden over 2 schooljaren.
Ervoor zorgen dat in elk schooljaar een aantal verhalen uit de wereldliteratuur , een aantal legenden, een aantal literaire sprookjes, een aantal Bijbelverhalen zitten. Dus bijvoorbeeld niet alle Bijbelverhalen binnen 1 schooljaar vertellen.
Verhalen uit de wereldliteratuur
Tijl Uilenspiegel
De Vierde Koning
Scheppingsverhalen uit alle windstreken
Ali Baba en de veertig rovers (fragmenten)
Het monster van Loch Ness
Sint Brandaan en de zeekat
De jongen die katten tekende
Spiegel sluit een koop af
De feniks en de eenhoorn
Mina en Clementina
De prins en de drie hazewinden
Dick Wittington en zijn kat
Moby Dick
Baron von Munchhausen
Aladin en de wonderlamp
Robin Hood
Reinaart de vos
Heer Halewijn
Antigoon en Brabo
Willem Tell
Robinson Crusoë
Gulliver’s reizen (enkele fragmenten)
Pinokkio
Sindbad de zeeman (enkele fragmenten)
Robert de duivel
Peronnik
Roeland
De vier heemskinderen
Don Quijote (beperkte keuze)
Literaire sprookjes
De keizer en de nachtegaal
Sint Hieronymus en de leeuw (indien nog niet verteld in 1e of 2e klas)
Arthur Rackham sprookjesboek (een keuze maken)
Sprookjes van Andersen (een keuze eruit)
Sprookjes van Hauff (een keuze maken)
Plaatsgebonden sagen en legenden
De ondergang van Westerschouwen
Het vrouwtje van Stavoren
De Vliegende Hollander
De droom van een Koningszoon
Piet Hein
Het snelste hondenspan van Gelderland
Bruno’s laatste redding
De rattenvanger van Hamelen
Joodse legenden (een keuze maken)
Europese volksverhalen (een keuze maken)
Volkssprookjes en legenden uit Ierland (een keuze maken)
Sagen van Grimm (een keuze maken)
Van reuzen en mensen (een keuze maken)
Nello en Patrasj (Antwerps verhaal)
Lange Wapper (Antwerpse legenden)
Jan zonder Vrees (Antwerpse legenden)
Sprookjes van Andersen (een beperkte keuze uit de lijst)
Bijbel (als overgang naar de mythologie in 4e, 5e en 6e klas)
Het scheppingsverhaal
Adam en Eva
Kain en Abel
Noach
Toren van Babel
Abraham (1 of 2 of 3verhalen)
Isaäk (1 of 2 verhalen)
Esau en Jakob (1, 2 of 3 verhalen)
Jozef (zoon van Jakob) (1, 2 of 3 verhalen)
Mozes (1, 2 of 3 verhalen)
Joshua
Samson ( = Simson)
David (1, 2 of 3 verhalen)
Salomon: tempelbouw
Salomon: koningin van Sheba
Profeet Elia (Elias)
Tobias (1 of 2 verhalen)
Job
Jonas
Daniël (1 of 2 verhalen)
De legende van Salomo’s tempel
Christuslegenden (Selma Lagerlöf) (indien nog niet verteld in 1+2)
Het Nieuwe Testament (een beperkte keuze maken uit het leven van Jezus)
5e en 6e LEERJAAR
De verhalen spreiden over 2 schooljaren.
In 1 schooljaar de Indische mythologie (enkele verhalen), de Mesopotamische mythologie (Gilgamesj), de Egyptische mythologie,(Osiris), de Noordse en Germaanse mythologie, de Keltische en Finse verhalen. En een deel Griekse mythologie. In het 2e schooljaar: vervolg van de Griekse mythologie, de Romeinse verhalen en middeleeuwse verhalen.
Indische verhalen
Manu
Ganges
De 7 rishi’s en het sterrenbeeld Wagen
Boeddha (in verschillende afleveringen)
Mesopotamië
Gilgamesj (in verschillende afleveringen)
Egyptische mythologie
Osirismythe
Noordse mythologie:
Koning Gylfi
Ymir en Audumla
Yggdrasil
De mede van Suttung
Loki’s geschenken
De muur om Asgard
De kinderen van Loki
Freyr
De appels van Idun
De ketel van Hymir
De hamer van Thor
Utgaard-Loki
Hrungnir
Heimdal
De dood van Baldur
De straf van Loki
Ragnarok
Keltische mythen en epen
De drakenmythe
De kinderen van Lir
Kilhuch en Olwen
Deirdriu
Finse epos
Kalevala (fragmenten)
Griekse mythen en sagen
Prometheus
Persephone
Deucalion en Pyrrha
Io en Zeus (kan ook in rekenperiode 6e kals verteld worden)
Europa
Cadmus
Actaeon
Phaeton
Perseus
Philemon en Baucis
Daphne
Tantalus
Arachne
Niobe
Sisyphus
Castor en Pollux
Orpheus
Meleager
Atalante
Ceyx en Alcyone
Midas
Daedalus en Icarus
Ion
Heracles
Argonauten
Theseus
Oedipus
De Trojaanse oorlog
De Tantaliden
Odysseus
Romeinse sagen
Aeneas
Romulus en Remus
De Sabijnse maagdenroof
Tarpeia
Horatii en Curiatii
Tarquinius Priscus
Gabii
De Sibyllijnse boeken
Lucretia
Horatius Cocles
Mucius Scaevola
Cloelia
De plebejers op de Heilige Berg
Coriolanus
Verginia
De schoolmeester van Falerii
Praetextus
Manlius
De dronken fluitspelers
Camillus
De ganzen van het Capitool
Publius Decius Mus
Pyrrhus
Hannibal
Scipio
Middeleeuwse sagen
Volsungsage
Parzival en Lohengrin
Koning Arthur
Tristan en Isolde
Floris ende Blancefloer
Karel ende Elegast
Tijl Uilenspiegel (indien niet verteld in 3e en 4e klas)
Reinaard de Vos (indien niet verteld in 3e en 4e klas)
Keizer Karel
Sprookjes van Andersen (een beperkte keuze uit de lijst)
-----
VERHALENSTOF IN DE STEINERSCHOOL
18-01-2017
Met een gezonde blos op de kaken en grote ogen luisteren de kinderen van de vijfde klas geboeid naar de lotgevallen van Gilgamesj, de koning van Uruk die op zoek is naar de onsterfelijkheid. Maar als mens blijkt hij te zwak om dit doel te bereiken.
Dit spannende verhaal uit de Mesopotamische mythologie - het oudste opgeschreven verhaal van de mensheid – is het mooiste en waardevolste van alle verhalen die ooit verteld zijn en op school een van de hoogtepunten van het wekelijkse verteluur.
Iedere klas krijgt in haar verhalenstof enthousiasmerende, maar tegelijk louterende beelden van de mensheidsontwikkeling. Want ieder goed verhaal is een cultureel ontwikkelingsverhaal met hoogte- en dieptepunten, met overwinningen en nederlagen, met beelden van strijd waarmee de mens zich op aarde handhaaft en er een innerlijke catharsis doormaakt.
Die geweldige verhalen vind je in de mythologieën van de oude culturen uit Rome, Griekenland, Perzië, Egypte, Indië, IJsland, Finland, Gallië om maar de belangrijkste voor de ontwikkeling van de Westerse beschaving te noemen. Vijfde- en zesdeklassers voelen zich er sterk mee verbonden en gaan helemaal op in de aangeboden verhalen die voor hen een ontdekkingsreis vormen doorheen de cultuur. Hoe fantastisch is het om mee te leven met Perseus, Odysseus, Gilgamesj, Indra, Väinemöinen en andere grote imaginaire goden en helden.
Dezelfde beelden, met andere namen en in andere oorden, krijgen de vierdeklassers, wanneer zij zich in hun dapperheid en strijdlust aangesproken voelen door de wan- en weldaden van de Noordse goden. Hoe kan Odin, maar toch vooral Thor, hen begeesteren, en hoe knijpen ze hun ogen tot listige spleten als ze horen over de listen van Loki.
Maar ook de Bijbel heeft zulke prachtige verhalen. Die krijgen de derdeklassers voorgeschoteld. Zij ontdekken hoe een volk door zijn god geleid, zich doorheen ontzettend moeilijke tijden, steeds weer opricht en streeft naar verlossing en eeuwig licht.
In korte, krachtige beelden vertellen de fabels hetzelfde in de tweede klas, waar ook de grote heiligenlegenden zoals die van Joris, Maarten, Christoforus, Franciscus, Hiëronymus en andere tot voorbeeld strekken.
De sprookjes in de eerste klas, en dan vooral deze van Grimm, zijn mythologieën op kindermaat. Maar hoe mooi en rijk en fantasievol zijn de beelden daarin uitgewerkt! Na eeuwenlang sluimeren en sudderen in de volkse vertelkunst zijn de mythen tot heerlijke sprookjes omgevormd. En de mooiste daarvan, waarin op subtiele wijze de ontwikkeling van ieder ik verbeeld wordt, krijgen ook de kleuters te horen op een manier en in een taal die van het puurste respect voor de inhoud doordrongen is. Een waarachtig tegengif voor wat film en tv ervan gemaakt hebben.
Zo horen kleuters en lagereschoolkinderen de échte verhalen, te beginnen bij Roodkapje en Sneeuwwitje, gevolgd door vos en raaf, via Jahweh en Mozes, langs Balder en Nibelungen, over Mithras en Zarathoestra, met Herakles en Hector, uitmondend in de grote middeleeuwse sagen van ons oude Europa, klaar om innerlijk vervuld de moderne wereld tegemoet te gaan, waar zij in elk museum en in elk kunstwerk de grote mensheidsbeelden herontdekken.
----
VERTELLEN EN LUISTEREN
Beelden zeggen meer dan woorden, is een wijdverbreide mening, maar ze geldt niet voor verhalen. Kijk maar eens naar kleuters die in een prentenboek bladeren. Slechts enkele seconden weten de prenten de aandacht van het kind te trekken. Resoluut draait de kleuter met een dwingende vinger het blad naar de volgende tekening om en om en om...
Maar als de kleuterjuf bij elke prent in het boek vertelt wat er allemaal te zien is en als zij dit tot een verhaal verbindt, dan gaan de kinderen daar helemaal in op, zien ze ook plots véél meer en willen ze ook allemaal de prent nog eens van dichtbij bekijken. Het zijn de woorden van de juf, het verhaal dat de kinderen beluisterden, die hen tot kijken aanzetten.
Toen een zesde klas uit De Wingerd in het museum van Kassel (Duitsland) kwam, bleven de kinderen al bij het eerste schilderij staan en ontspon er zich spontaan een boeiend gesprek. ‘Hé, dat is het verhaal van Kaïn en Abel,’ liet een kind zich ontvallen, waarop een ander: ‘Daar ligt Abel, met de schaapjes naast zich op de grond.’ Een derde vulde aan: ‘Kijk eens naar Kaïn, die is wel héél woest getekend.’ En toen twee leerlingen van Rinkrank in het Museum voor Schone Kunsten op bezoek waren, werd het plots héél stil in de zaal onder de bezoekers toen deze kinderen, zonder op de omstaanders te letten, luidop de verhalen begonnen te vertellen die ze op de schilderijen van Rubens afgebeeld zagen. In het publiek werden de audiogidsen gelaten voor wat ze waren en luisterden de bezoekers geboeid naar de verhalen die de kinderen vertelden.
Hoe kan dat?
Heel eenvoudig omdat de kinderen gewoon waren om met heel hun wezen te luisteren naar de verhalen die hun leerkrachten, opgeleid en ervaren in de kunst van het vertellen, hen in de loop van kleuter- en lagere school gebracht hebben tijdens de vele verteluren. Verhalen uit de eeuwenlange verhalenstof van de mensheid - zie vorige weekberichten - levendig en boeiend verteld, werken diep in op het gevoel en nestelen zich onuitwisbaar in het geheugen.
Kijk eens naar een klas waar de leerkracht vertelt. Als vanzelf worden de kinderen stil en geven zich helemaal over aan het verhaal. Als in een droom beleven ze mee wat er in het verhaal gebeurt. Zij zien vol ontzag de hoge bergpieken voor zich, drijven mee op de woelige wateren van de zee, bibberen angstig mee in het duister van het woud, begeven zich joelend in het strijdgewoel en juichen innerlijk om de overwinning. Hoe levendig kan een stilte zijn waar geluisterd wordt.
Beeldend vertellen, dit wil zeggen, een verhaal zo vertellen alsof het zich voor de ogen van de kinderen afspeelt, is een ode aan het woord. En als een kind geleerd heeft om met eerbied en respect te luisteren naar de leerkracht – wat vooral dankzij de verhalen gebeurt – dan krijgt het een wondermooie luisterhouding, die ook het opnemen van de leerstof ten goede komt.
Al is de steinerschool wijd en zijd bekend om haar kleurrijke kindertekeningen, handwerkjes en werkboeken, toch is zij vooral een school van het woord. Het is dankzij het intensieve gebruik van het woord dat de leerlingen er openbloeien in wilskracht, kennis en schoonheid.
Rudolf Steiner over verhalen vertellen (cultuurbeschouwing)
Verslag van een klasbezoek tijdens de les cultuurbeschouwing. PDF
Sprookje: Jan en de bonenstengel (Arthur Rackham).
---
47 fabels uit de hele wereld (Aesopus, De la Fontaine, Afrika e.a.)
10 fabels als leesteksten voor de 2e klas (en 1e klas)
De fabels van aesopus geïllustreerd door Milo Winter
De fabels van Aesopus in het Engels
Link naar de Engelstalige fabels van Aesopus
NOORDSE MYTHOLOGIE
Lijst van verhalen voor de 3e (+ 4e) klas
Godenverhalen uit de Edda (Volledig)
Verhalen uit de Edda van Branston (volledig boek)
Boekbespreking Noorse goden van Neil Gaiman. PDF
EGYPTE
Egyptische mythen (uit de Tuin der goden). pdf
Egyptische mythen (uit Kleio's gefluister). pdf
De Osirismythe: korte samenvatting. htm
Toneel Osiris. pdf
----
MESOPOTAMIË
---
INDIË
Oud-Indische sagen en het leven van Boeddha
India: hoe de sterrenbeelden Wagen en Slang (Grote Beer en Draak) zijn ontstaan.
India: de maan en zijn gemalinnen
India: het wereldei en hoe Manoe van de zondvloed werd gered
India: het medelijden van Oesjinara
---
GRIEKENLAND
Griekse sagen (Schwab) deel 2: de Argonauten (met opdeling in vertelbeurten)
Griekse sagen (Schwab) deel 3: Heracles
Griekse sagen (Schwab) deel 4: Theseus
Griekse sagen (Schwab) deel 5: Oedipus
Griekse sagen (Schwab) deel 6: De Thebaanse oorlogen
Zo is de ILIAS tot bij ons gekomen.
---
ROME
Aeneas (Jo Claes) - 6e klas (groep 8)
Aeneas, de vader van de Romeinen (Lechner) - 6e klas (groep 8)
---
MIDDELEEUWEN
Koning Arthur (Ter Haar) Volledig - 6e klas (groep 8)
Lange Wapper: uitleg van Buerbaum - 4e klas of 6e klas (groep 6 of groep 8)
Hoe Lange Wapper dronkaards genas (Buerbaum) - 4e/6e klas)
Lange Wapper en Opsinjoorke - 4e/6e klas
Lange Wapper en het staakklimmen - 4e/6e klas
Lange Wapper en de twee kerstekinderen - 4e/6e klas
Robert de Duivel (2e klas of 6e klas - groep 4 of groep 8)
De Volsungsage (4e klas of 6e klas - groep 6 of groep 8)